20 tysięcy złotych stracił mężczyzna, bo uwierzył, że jego konto jest zagrożone. Nie daj się nabrać oszustom - apelują policjanci!
Chciał zabezpieczyć swoje pieniądze przed kradzieżą, jednak telefon z rzekomego banku okazał się być oszustwem. 47-latek najpierw zainstalował aplikację, a potem kilkukrotnie potwierdził przelewy BLIK na łączną kwotę 20 tysięcy złotych. Policjanci ponownie ostrzegają – zanim w cokolwiek uwierzysz i podejmiesz kroki – sprawdź u źródła!
Policjanci stale ostrzegają przed osobami podszywającymi się pod różne instytucje. Natomiast przestępcy modyfikują swoje działania, chcąc jak najbardziej uwiarygodnić przedstawianą historię. Kluczem do tego aby nie stać się ofiarą oszustwa, jest zdrowy rozsądek, niereagowanie emocjonalnie na historię usłyszaną przez telefon, a także sprawdzenie prawdziwości u źródła za pomocą kontaktu telefonicznego oficjalnej infolinii czy bezpośrednie udanie się do instytucji.
Niestety, czasami nie zadziała instynkt i dopiero po czasie orientujemy się, że coś w przedstawianej historii nie grało. Wtedy jest już za późno i niestety przekonał się o tym, 47-letni mieszkaniec powiatu kamiennogórskiego, który zgłosił policjantom z Komendy Powiatowej Policji w Kamiennej Górze oszustwo.
Schemat działania sprawców polegał na przekonaniu mężczyzny, że jego środki na koncie są zagrożone i przejęli je oszuści. Oszust podawał się za pracownika banku, w którym pokrzywdzony posiadał konto. Następnie poprosił aby mężczyzna zainstalował aplikację ZOOM i skontaktował się z konsultantem rzekomego banku na czacie. Niestety poszkodowany mężczyzna zapomniał, że w ten sposób to nie jest oficjalne źródło kontaktu z tą instytucją. Realizował polecenia osoby w słuchawce oraz w wiadomościach tekstowych, którzy informowali go o osobnym koncie, na którym jego środki pieniężne będą bezpieczne. Następnie 47-latek potwierdził za pomocą BLIK kilka transakcji na łączną kwotę 20 tysięcy złotych.
Dopiero po wykonaniu tych operacji zorientował się, że prawdopodobnie padł ofiarą oszustwa i skontaktował się z bankiem, a jego przypuszczenia niestety się potwierdziły.
Pamiętaj!
Zawsze sprawdzaj za pomocą oficjalnych kanałów informacje, które przekazywane są Ci przez telefon. Odłóż na bok emocje i zastanów się czy aby na pewno osoba, z którą rozmawiasz jest prawdziwa.
Nigdy nie przekazuj i nie potwierdzaj transakcji, co do których nie jesteś pewien.
Nie udostępniaj swoich danych do logowania osobom trzecim.
Jeśli staniesz się ofiarą tego typu oszustwa składając zawiadomienie w jednostce Policji, należy posiadać:
→ dokument tożsamości;
→ potwierdzenie wykonania transakcji;
→ wszelką korespondencję z oszustem;
→ w przypadku instalacji oprogramowania – urządzenie, na którym zainstalowano aplikację.
st. sierż. Katarzyna Trzepak-Balicka
Komenda Powiatowa Policji w Kamiennej Górze